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Ausblick

ASCO 2019: Individuelle Krebs-Versorgung im Fokus

Da das diesjährige Jahrestreffen der ASCO näher rückt, wollen wir Ihnen hier eine Vorschau auf den weltgrößten Jahreskongress der Onkologie des Jahres 2019 geben. Wir werden wie immer vor Ort für Sie berichten.

Vom 31. Mai bis zum 4. Juni werden sich mehr als 32.000 Krebs-Experten aus der ganzen Welt beim 55. Jahrestreffen der American Society of Clinical Oncology (ASCO) in Chicago einfinden.

Über 2.400 Abstracts werden heuer vor Ort präsentiert, zusätzlich werden mehr als 3.200 Abstracts zusätzlich exklusiv online veröffentlicht. Die Abstracts decken eine Vielzahl von Forschungsthemen ab, wie etwa Fortschritte in der gezielten Therapie des Pankreas-, Prostata- und Kolorektalkarzinoms, aber auch beispielsweise, wie Patienten mit eingeschränktem Zugang zu Krebstherapien geholfen werden kann. Die Mehrzahl der Abstracts ist bereits hier verfügbar.

Schranken zur Krebstherapie überwinden

Dieses Jahr steht der Kongress unter dem Motto „Caring for every patient, learning from every patient“. Die ASCO-Präsidentin Dr. Monica M Bertagnolli von der Harvard Medical School erklärte im Zuge einer Pressekonferenz zum Auftakt des Kongresses: „Ich habe dieses Motto ausgesucht, um einen Beitrag dazu zu leisten, dass jeder Patient die gleichen Möglichkeiten hat, eine hochqualitative Krebsbehandlung zu erfahren.“ Dieses Thema zieht sich durch das gesamte Konferenzprogramm: Die Plenary Session am 2. Juni etwa beginnt mit der Präsentation  einer Forschungsarbeit, die untersuchte, wie sich das amerikanischen Gesundheitsfürsorgeprogramm „Medicaid“ auf die Wartezeit für eine Krebstherapie auswirkte. Weitere Präsentationen, Poster und „Educational Sessions“ zu sozialen, ethnischen und finanziellen Ungleichheiten und deren Auswirkungen auf Krebsbehandlungen sind prominent im Programm vertreten.

Bemerkenswert ist übrigens auch, dass in der Plenary Session eine klinische Studie mit negativen Resultaten behandelt wird, nämlich die ANNOUNCE-Studie, die Olaratumab plus Doxorubicin im Weichteilsarkom untersuchte (Abstract LBA3, siehe Liste der Plenary Session unten). Das stellt ein Signal gegen eine einseitige Berichterstattung dar, die auf anderen Kongressen häufig kritisiert wurde, nämlich, dass positive klinische Studien überproportional Eingang in die Plenarsitzungen finden.

Plenary Session

In der Plenary Session (Sonntag, 2. Juni, 13.00–16.00 Uhr) werden die folgenden Arbeiten vorgestellt:

LBA1: Die Forschergruppe untersuchte anhand elektronischer Gesundheitsakten, wie sich eine leistbare Krankenversicherung (i.e. das Medicaid-Programm des US-amerikanischen Affordable Care Acts) sowie rassenbezogene Ungleichheiten auf die Wartezeit auf eine Krebsbehandlung auswirkten (Adamson BJS et al. Affordable Care Act (ACA) Medicaid expansion impact on racial disparities in time to cancer treatment.)

LBA2: Die randomisierte Phase-III-Studie ENZAMET (ANZUP 1304) untersuchte eine Behandlung mit dem Androgenrezeptor-Inhibitor Enzalutamid zusätzlich zum Therapiestandard beim metastasierten hormonsensitiven Prostatakarzinom. ENZAMET wurde von einem internationalen Zusammenschluss von Forschergruppen, angeführt von der australischen und neuseeländischen Gruppe für Studien zu Krebserkrankungen des Urogenitaltraktes und der Prostata, ANZUP, durchgeführt. (Sweeney C et al. Overall survival (OS) results of a phase III randomized trial of standard-of-care therapy with or without enzalutamide for metastatic hormone-sensitive prostate cancer (mHSPC): ENZAMET (ANZUP 1304), an ANZUP-led international cooperative group trial.)

LBA3: Der anti-PDGFR-Antikörper Olaratumab wurde im November 2016 zur Behandlung des fortgeschrittenen oder metastasierten Weichteilsarkoms auf Basis einer kleinen Phase-II-Studie in der Europäischen Union zugelassen. Die hier vorgestellte Phase-III-Studie ANNOUNCE wurde parallel zur Zulassung von den Arzneimittelagenturen gefordert. Darin wurde die Behandlung mit Olaratumab plus Doxorubicin mit alleiniger Doxorubicin-Therapie verglichen. In Pressemeldungen des Zulassungsinhabers wurden bereits negative Studiendaten angekündigt, die zu einer Beendigung der Zulassung beim Weichteilsarkom geführt hatten. (Tap WD et al. ANNOUNCE: A randomized, placebo (PBO)-controlled, double-blind, phase (Ph) III trial of doxorubicin (dox) + olaratumab versus dox + PBO in patients (pts) with advanced soft tissue sarcomas (STS).)

LBA4: Die randomisierte Phase-III-Studie POLO untersuchte die Erhaltungstherapie mit dem PARP-Inhibitor Olaparib in Zweitlinie nach platinbasierter Chemotherapie bei Patienten mit metastasiertem Pankreaskarzinom mit BRCA-Mutationen in der Keimbahn. (Kindler HL et al. Olaparib as maintenance treatment following first-line platinum-based chemotherapy (PBC) in patients (pts) with a germline BRCA mutation and metastatic pancreatic cancer (mPC): Phase III POLO trial.)

Was sagen die Experten?

Wir werden auch dieses Mal mit österreichischen Ärzten aus den vorgestellten Fachbereichen darüber diskutieren, ob und wie die am ASCO 2019 vorgestellten Studien künftig die medizinische Praxis verändern werden. Wir freuen uns auf ein Interview, unter anderem mit:

  • Dr. Anna Sophie Bergmeister-Berghoff, PhD, MedUni Wien
  • Assoc.-Prof. PD Dr. Rupert Bartsch, MedUni Wien
  • Assoc.-Prof. PD Dr. Thorsten Füreder, MedUni Wien
  • Prim. Univ.-Prof. Univ.-Doz. Dr. Thomas Grünberger, Sozialmedizinisches Zentrum Süd Wien
  • Dr. Kilian Gust, MedUni Wien
  • Univ.-Prof. Dr. Christian Marth, MedUni Innsbruck
  • Prim. Univ.-Prof. Dr. Markus Peck-Radosavljevic, Klinikum Klagenfurt
  • Prim. Priv.-Doz. Dr. Anton Ponholzer, Krankenhaus der Barmherzigen Brüder Wien
  • Assoc.-Prof. PD Dr. Gerald Prager, MedUni Wien
  • OA Dr. Thamer Sliwa, Hanuschkrankenhaus Wien
  • OA Dr. Franz Stoiber, Salzkammergut-Klinikum Vöcklabruck
  • OÄ Dr. Ursula Vogl, Barmherzige Schwestern Krankenhaus Wien

Die wichtigsten Publikationen am ASCO 2019 nach Tumorart

Brustkrebs
  • Hurvitz SA et al. Phase III MONALEESA-7 trial of premenopausal patients with HR/HER2-advanced breats cancer (ABC) treated with endocrine therapy +/-ribociclib: overall survival (OS) results. Abstract LBA 1008
  • Hurvitz SA et al. Neoadjuvant trastuzumab (H), pertuzumab (P), and chemotherapy versus trastuzumab emtansine (T-DM1) and P in human epidermal growth factor receptor 2 (HER2)-positive breast cancer (BC): Final outcome results from the phase III KRISTINE study. Abstract 500
  • Bergh JCS et al. Docetaxel, trastuzumab, pertuzumab versus trastuzumab emtansine as neoadjuvant treatment of HER2-positive breast cancer: Results from the Swedish PREDIX HER2 trial identifying a new potential de-escalation standard? Abstract 501
  • Metzger Filho O et al. HER2 heterogeneity as a predictor of response to neoadjuvant T-DM1 plus pertuzumab: Results from a prospective clinical trial. Abstract 502
  • Rugo HS. et al. SOPHIA primary analysis: A phase 3 (P3) study of margetuximab (M) + chemotherapy (C) versus trastuzumab (T) + C in patients (pts) with HER2+ metastatic (met) breast cancer (MBC) after prior anti-HER2 therapies (Tx).
  • Jiang Z et al. Pyrotinib combined with capecitabine in women with HER2+ metastatic breast cancer previously treated with trastuzumab and taxanes: A randomized phase III study. Abstract 1001
  • Saura C et al. Neratinib + capecitabine versus lapatinib + capecitabine in patients with HER2+ metastatic breast cancer previously treated with ≥ 2 HER2-directed regimens: Findings from the multinational, randomized, phase III NALA trial. Abstract 1002
Gastrointestinale (nonkolorektale) Tumorarten
  • Tempero MA et al. APACT: phase III, multicenter, international, open-label, randomized trial of adjuvant nab-paclitaxel plus gemcitabine (nab-P/G) vs gemcitabine (G) for surgically resected pancreatic adenocarcinoma. Abstract 4000
  • Park SH et al. ARTIST 2: Interim results of a phase III trial involving adjuvant chemotherapy and/or chemoradiotherapy after D2-gastrectomy in stage II/III gastric cancer (GC). Abstract 4001
  • Izumi N et al. A multicenter randomized controlled trial to evaluate the efficacy of surgery vs. radiofrequency ablation for small hepatocellular carcinoma (SURF trial). Abstract 4002
Genitourinäre (Nicht-Prostata-) Tumore
  • Rini BI et al. Pembrolizumab (pembro) plus axitinib (axi) versus sunitinib as first-line therapy for metastatic renal cell carcinoma (mRCC): Outcomes in the combined IMDC intermediate/poor risk and sarcomatoid subgroups of the phase 3 KEYNOTE-426 study. Abstract 4500
  • Gao J et al. A pilot randomized study evaluating nivolumab (nivo) or nivo + bevacizumab (bev) or nivo + ipilimumab (ipi) in patients with metastatic renal cell carcinoma (MRCC) eligible for cytoreductive nephrectomy, metastasectomy or post-treatment biopsy (Bx). Abstract 4501
  • Appleman LJ et al. Randomized, double-blind phase III study of pazopanib versus placebo in patients with metastatic renal cell carcinoma who have no evidence of disease following metastasectomy: A trial of the ECOG-ACRIN cancer research group (E2810). Abstract 4502
  • Petrylak DP et al. EV-201: Results of enfortumab vedotin monotherapy for locally advanced or metastatic urothelial cancer previously treated with platinum and immune checkpoint inhibitors. Abstract LBA4505
Gynäkologische Tumorarten
  • Powell MA et al. A randomized phase 3 trial of paclitaxel (P) plus carboplatin  (C) versus paclitaxel plus ifosfamide (I) in chemotherapy-naive patients with stage I-IV, persistent or recurrent carcinosarcoma of the uterus or ovary: An NRG oncology trial. Abstract
  • Antill YC et al. Activity of durvalumab in advanced endometrial cancer (AEC) according to mismatch repair (MMR) status: The phase II PHAEDRA trial (ANZGOG1601). Abstract 5501
  • Konstantinopoulos PA et al. Phase 2, two-group, two-stage study of avelumab in patients (pts) with microsatellite stable (MSS), microsatellite instable (MSI), and polymerase epsilon (POLE) mutated recurrent/persistent endometrial cancer (EC). Abstract 5502
Hautkrebs
  • Fogarty G et al. Phase 3 international trial of adjuvant whole brain radiotherapy (WBRT) or observation (Obs) following local treatment of 1-3 melanoma brain metastases (MBMs). Abstract 9500
  • Tawbi HAB et al. Efficacy and safety of the combination of nivolumab (NIVO) plus ipilimumab (IPI) in patients with symptomatic melanoma brain metastases (CheckMate 204). Abstract 9501
Hämatologische Tumorarten
  • Levis MJ et al. Effect of gilteritinib on survival in patients with FLT3-mutated (FLT3mut+) relapsed/refractory (R/R) AML who have common AML co-mutations or a high FLT3-ITD allelic ratio. Abstract 7000
  • Kovacsovics T et al. A randomized phase II trial of CX-01 with standard therapy in elderly patients with acute myeloid leukemia (AML). Abstract 7001
  • Alfayez M et al. Association of smoking with poor risk ELN 2017, cytogenetics/molecular profile, and survival outcomes in acute myeloid leukemia. Abstract 7002
  • San Miguel J et al. Updated risk stratification model for smoldering multiple myeloma (SMM) incorporating the revised IMWG diagnostic criteria. Abstract 8000
  • Lonial S et al. E3A06: Randomized phase III trial of lenalidomide versus observation alone in patients with asymptomatic high-risk smoldering multiple myeloma. Abstract 8001
  • Gay F et al. Efficacy of carfilzomib lenalidomide dexamethasone (KRd) with or without transplantation in newly diagnosed myeloma according to risk status: Results from the FORTE trial. Abstract 8002
  • Woyach JA et al. Acalabrutinib with obinutuzumab (Ob) in treatment-naive (TN) and relapsed/refractory (R/R) chronic lymphocytic leukemia (CLL): Three-year follow-up. Abstract 7500
  • Siddiqi T et al. TRANSCEND CLL 004: Minimal residual disease (MRD) negative responses after lisocabtagene maraleucel (Liso-Cel; JCAR017), a CD19-directed CAR T cell product, in patients (pts) with relapsed/refractory chronic lymphocytic leukemia or small lymphocytic lymphoma (CLL/SLL). Abstract 7501
  • Fischer K et al. Effect of fixed-duration venetoclax plus obinutuzumab (VenG) on progression-free survival (PFS), and rates and duration of minimal residual disease negativity (MRD–) in previously untreated patients (pts) with chronic lymphocytic leukemia (CLL) and comorbidities. Abstract 7502
Immuntherapie – experimentell
  • Uldrick TS et al. Phase I study of pembrolizumab in people with HIV and cancer. Abstract 2500
  • Pai SI et al. A phase II study of pembrolizumab for HPV-associated papilloma patients with laryngeal, tracheal, and/or pulmonary involvement. Abstract 2502
Kolorektalkarzinom
  • Sougklakos I et al. Three versus six months adjuvant FOLFOX or CAPOX for high risk stage II and stage III colon cancer patients: The efficacy results of Hellenic Oncology Research Group (HORG) participation to the International Duration Evaluation of Adjuvant chemotherapy (IDEA) project. Abstract 3500
  • Iveson T et al. Prospective pooled analysis of four randomized trials investigating duration of adjuvant (adj) oxaliplatin-based therapy (3 vs 6 months {m}) for patients (pts) with high-risk stage II colorectal cancer (CC). Abstract 3501
  • Shi Q et al. Re-evaluating disease-free survival (DFS) as an endpoint versus overall survival (OS) in adjuvant colon cancer (CC) trials with chemotherapy +/- biologics: An updated surrogacy analysis based on 18,886 patients (pts) from the Accent database. Abstract 3502
  • Pogue-Geile KL et al. Association of colon cancer (CC) molecular signatures with prognosis and oxaliplatin prediction-benefit in the MOSAIC Trial (Multicenter International Study of Oxaliplatin/5FU-LV in the Adjuvant Treatment of Colon Cancer). Abstract 3503

Kopf-Hals-Tumore

  • Rischin D et al. Protocol-specified final analysis of the phase 3 KEYNOTE-048 trial of pembrolizumab (pembro) as first-line therapy for recurrent/metastatic head and neck squamous cell carcinoma (R/M HNSCC). Abstract 6000
  • Li BT et al. Ado-trastuzumab emtansine in patients with HER2 amplified salivary gland cancers (SGCs): Results from a phase II basket trial. Abstract 6001
  • Guigay J et al. TPExtreme randomized trial: TPEx versus Extreme regimen in 1st line recurrent/metastatic head and neck squamous cell carcinoma (R/M HNSCC). Abstract 6002

Lungenkrebs

  • Tsutani Y et al. Adjuvant chemotherapy for pathological stage I non-small cell lung cancer with high-risk factors for recurrence: A multicenter study. Abstract 8500
  • Kenmotsu H et al. Randomized phase III study of pemetrexed/cisplatin (Pem/Cis) versus vinorelbine /cisplatin (Vnr/Cis) for completely resected stage II-IIIA non-squamous non-small-cell lung cancer (Ns-NSCLC): The JIPANG study. Abstract 8501
  • Tsakiridis T et al. Initial reporting of NRG-LU001 (NCT02186847), randomized phase II trial of concurrent chemoradiotherapy (CRT) +/- metformin in locally advanced Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC). Abstract 8502
  • Nakagawa K et al. RELAY: A multinational, double-blind, randomized Phase 3 study of erlotinib (ERL) in combination with ramucirumab (RAM) or placebo (PL) in previously untreated patients with epidermal growth factor receptor mutation-positive (EGFRm) metastatic non-small cell lung cancer (NSCLC). Abstract 9000
  • Noronha V et al. Phase III randomized trial comparing gefitinib to gefitinib with pemetrexed-carboplatin chemotherapy in patients with advanced untreated EGFR mutant non-small cell lung cancer (gef vs gef+C). Abstract 9001
  • Ramalingam SS et al. ECOG-ACRIN 5508: Pemetrexed, bevacizumab or the combination as maintenance therapy for advanced non-squamous NSCLC. Abstract 9002
  • Seto T et al. A randomized phase III study of continuous maintenance bevacizumab with or without pemetrexed after induction therapy with carboplatin (Car), pemetrexed (Pem), and bevacizumab (Bev) for advanced non-squamous non-small cell lung cancer (nSQ-NSCLC) without sensitizing EGFR mutations: The COMPASS study (WJOG5610L). Abstract 9003
Prostatakarzinom
  • Fizazi K et al. Impact of darolutamide (DARO) on pain and quality of life (QoL) in patients (Pts) with nonmetastatic castrate-resistant prostate cancer (nmCRPC). Abstract 5000
  • Carrie C et al. Interest of short hormonotherapy (HT) associated with radiotherapy (RT) as salvage treatment for metastatic free survival (MFS) after radical prostatectomy (RP): Update at 9 years of the GETUG-AFU 16 phase III randomized trial (NCT00423475). Abstract 5001
Krebserkrankungen bei Kindern und Jugendlichen
  • Defachelles AS et al. Randomized phase 2 trial of the combination of vincristine and irinotecan with or without temozolomide, in children and adults with refractory or relapsed rhabdomyosarcoma (RMS). Abstract 1000
  • Moreno L et al. Temozolomide versus irinotecan-temozolomide for children with relapsed and refractory high risk neuroblastoma (RR-HRNB): Results of the BEACON-Neuroblastoma randomized phase 2 trial – A European Innovative Therapies for Children with Cancer (ITCC) – International Society of Pediatric Oncology Europe Neuroblastoma Group (SIOPEN) trial. Abstract 1001
  • van Tilburg CM et al. Larotrectinib efficacy and safety in pediatric TRK fusion cancer patients. Abstract 10010
  • Parsons DW et al. Identification of targetable molecular alterations in the NCI-COG Pediatric MATCH trial. Abstract 1011
Sarkom
  • Gronchi A et al. Neoadjuvant chemotherapy in high-risk soft tissue sarcomas: Final results of a randomized clinical trial from the Italian Sarcoma Group, the Spanish Sarcoma Group (GEIS), the French Sarcoma Group (FSG), and the Polish Sarcoma Group (PSG). Abstract 11000
  • Bonvalot S et al. STRASS (EORTC 62092): A phase III randomized study of preoperative radiotherapy plus surgery versus surgery alone for patients with retroperitoneal sarcoma. Abstract 11001
  • Weiss AR et al. Preoperative chemoradiation +/- pazopanib in non-rhabdomyosarcoma soft tissue sarcoma (NRSTS): A report from Children’s Oncology Group (COG) and NRG Oncology. Abstract 11002
ZNS-Tumore
  • Van Den Bent MJ et al. Second interim and first molecular analysis of the EORTC randomized phase III intergroup CATNON trial on concurrent and adjuvant temozolomide in anaplastic glioma without 1p/19q codeletion. Abstract 2000
  • Balana C et al. Randomized phase IIb clinical trial of continuation or non-continuation with six cycles of temozolomide after the first six cycles of standard first-line treatment in patients with glioblastoma: A Spanish research group in neuro-oncology (GEINO) trial. Abstract 2001

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